Kim jest franczyzobiorca?
Franczyzobiorca to właściciel biznesu, który prowadzi go w oparciu o jeden z modeli franczyzowych.
Franczyzobiorca nabywa prawo do korzystania ze znaków towarowych istniejącej firmy, powiązanych marek i innej zastrzeżonej wiedzy, aby wprowadzać na rynek i sprzedawać tę samą markę oraz przestrzegać tych samych standardów, co franczyzodwca. Franczyzobiorcy stają się właścicielami i niezależnymi operatorami punktów sprzedaży detalicznej, zwanych franczyzami, działając na podstawie umowy franczyzowej.
A co z franczyzodawcą?
Kiedy firma chce zdobyć większy udział w rynku lub zwiększyć swoją obecność w kraju czy za granicą, jednym z rozwiązań może być stworzenie franczyzy dla swojego produktu i marki. Franczyzodawca to zatem istniejąca firma, która sprzedaje prawo do korzystania ze swojej nazwy i pomysłu. Franczyzobiorca to osoba fizyczna, która wkupuje się do oryginalnej firmy poprzez zakup prawa do sprzedaży towarów lub usług franczyzodawcy w ramach istniejącego modelu biznesowego i znaku towarowego.
Czy warto zostać franczyzobiorcą?
Prowadzenie działalności franczyzowej może być idealnym przedsięwzięciem dla przedsiębiorców z niewielkim doświadczeniem, ponieważ:
- koszty otwarcia franczyzy są niskie w porównaniu z założeniem firmy od podstaw, więc franczyzobiorcy potrzebują bardzo niewiele kapitału na start,
- franczyzobiorcy otrzymują dużą pomoc, ponieważ franczyzodawcy nadzorują i wspierają franczyzobiorców w przygotowaniu i prowadzeniu działalnośc (sprawdź, co oferuje franczyza Mail Boxes Etc.)
Jak w przypadku każdego przedsięwzięcia czy działalności, przed podjęciem decyzji należy rozważyć sytuację rynkową, wymagany nakład czasu i inwestycję, a także własne możliwości i cele. Przygotowaliśmy dla Ciebie zestaw pytań, który pomoże Ci realnie i obiektywnie odpowiedzieć na pytanie czy franczyza jest modelem biznesowym dla Ciebie.
Relacje między franczyzobiorcą a franczyzodawcą
Relacja między franczyzobiorcą a franczyzodawcą jest z natury rzeczy biznesową relacją partnerską.
Franczyzodawca zapewnia ciągłe wskazówki i wsparcie w zakresie ogólnych strategii biznesowych, takich jak przygotowanie placówki, promocja produktów, zaopatrywanie się w towary i usługi itd. Fanczyzodawca przydziela franczyzobiorcy lokalizację z wyznaczonym obszarem wyłączności, w której nie działają obecnie inne franczyzy w ramach tego samego biznesu. W zamian za rolę doradczą franczyzodawcy, korzystanie z własności intelektualnej i doświadczenie franczyzobiorca zazwyczaj płaci franczyzodawcy opłatę początkową oraz stały procent od przychodów.
Przeczytaj również: Jak wybrać najlepszego dla siebie franczyzodawcę? – 17 kluczowych kwestii, które musisz rozważyć.
Obowiązki franczyzobiorcy
Franczyzobiorca musi postępować zgodnie ze sprawdzonym modelem biznesowym, który już funkcjonuje, zapewniając tym samym spójny wizerunek we wszystkich firmach pod tą samą marką. Franczyzobiorca jest odpowiedzialny za rozwój franczyzy za pomocą działań handlowych i reklamy lokalnej, jednak wszystkie kampanie marketingowe muszą być zgodne z zasadami i zatwierdzone przez franczyzodawcę. Jako managera franczyzy, od franczyzobiorcy oczekuje się ochrony marki franczyzodawcy poprzez oferowanie tylko zatwierdzonych produktów i usług.
Podsumowanie
- Franczyzobiorca to właściciel firmy, który prowadzi franczyzę.
- Franczyzobiorca uiszcza opłatę na rzecz franczyzodawcy za prawo do korzystania z już osiągniętego sukcesu, znaków towarowych i zastrzeżonej wiedzy firmy.
- Franczyzobiorca otrzymuje stałe wskazówki i wsparcie od franczyzodawcy.
- Franczyzobiorca wprowadza na rynek i sprzedaje tę samą markę oraz przestrzega tych samych standardów, co pierwotna firma – franczyzodawca.
Porozmawiajmy o franczyzie
Chciałbyś dowiedzieć się więcej o tym jak działa sieć franczyzowa, jakie są wymagania i zasady współpracy?
Sprawdź nasze nadchodzące wydarzenia – możesz porozmawiać z nami online, dołączyć do webinaru lub spotkać się z nami osobiście. Opowiemy Ci na czym polega sekret sukcesu franczyzy. Poznasz jej zalety, ale też wady, jakimi jest obciążona.
Wszystko po to, by ułatwić Ci świadomą odpowiedź na pytanie: czy franczyza to biznes dla mnie?