##COUNTRY##

At the moment there are no Service Centers in ##COUNTRY##.
If you are interested in opening a Center or acquiring the Licence please contact:

MBE WORLDWIDE


Wstecz

Jak wybrać najlepszą dla siebie franczyzę?

Wybór franczyzy odpowiedniej dla Ciebie to kwestia kluczowa, która może zadecydować o sukcesie całego przedsięwzięcia. Warto więc podejść do niej poważnie, rozważając wszystkie istotne kwestie, jak warunki współpracy z franczyzodawcą czy własne umiejętności i predyspozycje.

 

Wybór franczyzy a Twoje zainteresowania i doświadczenie

Rozważając różne franczyzy dostępne na rynku zastnaów się przede wszystkim jaka branża Cię interesuje. Dobrze jest zajmować się czymś, w czym masz już doświadczenie albo przynajmniej się orientujesz. Know-how i sieć kontaktów, które udało Ci się  zdobyć w dotychczasowej pracy, mogą się przecież okazać bezcenne w nowym biznesie.  Ale najważniejsze, by znaleźć branżę, z którą zechcesz się związać na dłużej. Jeśli nie masz najmniejszej ochoty zajmować się gastronomią, to chyba nie ma sensu rozważać tego typu franczyzy, prawda? W końcu jest wiele innych możliwości. 

Sprawdź również nasz zestaw pytań do samooceny, który pomoże Ci podjąć odpowiednią decyzję.

 

Portale franczyzowe pomagają w wyborze

Dobre rozwiązanie mogą podsunąć czasopisma (np. „Własny Biznes Franchising”) oraz portale internetowe – te stworzone specjalnie po to, by prezentować pomysły na biznes  i aktualności na temat różnych systemów franczyzowych. Oczywiście każdy chce się tam pokazać z jak najlepszej strony, więc należy podchodzić krytycznie do udostępnianych tam  informacji. Mimo to, właśnie te media są świetnym źródłem wiedzy, bo gromadzą w jednym miejscu szereg praktycznych informacji skierowanych do potencjalnych franczyzobiorców (jak przewidywana suma inwestycji, podstawowe wymagania sieci, plan szkoleń czy rodzaj  wsparcia oferowanego przez franczyzodawcę). Rekomendujemy następujące strony: 

 

Wybierz się na targi, by... wybrać franczyzę

Zdecydowanie polecamy wybrać się również na Targi Franczyza, gdzie co roku (w październiku) prezentuje się kilkaset firm. Można bezpośrednio porozmawiać z przedstawicielami franczyzodawców, a podczas pokazów i prezentacji dowiedzieć się więcej o poszczególnych konceptach. Zarejestruj się na Targi Franczyza przez naszą stronę, a otrzymasz darmową wejściówkę, uprawniającą Cię do udziału w targach jako gość MBE!

 

 

 

Sprawdź co w sieci franczyzowej piszczy

Jeśli wiesz już, z jaką branżą chcesz związać swoją przyszłość, to poświęć więcej czasu na obserwowanie głównych graczy na tym rynku. Wejdź w rolę ich klienta – skorzystaj z oferowanych usług i zastanów się, czy masz ochotę skorzystać z nich jeszcze raz. Czy jakość jest odpowiednia do ceny? Czy zadowalają Cię standardy panujące w sieci? Nie są to oczywiście jedyne czynniki decydujące o sukcesie franczyzobiorcy, ale naprawdę trudno  zawojować rynek z kiepskimi produktami czy nieprofesjonalną obsługą. 

Jeśli sytuacja temu sprzyja, można porozmawiać otwarcie z pracownikiem lub właścicielem danego punktu. Kiedy powiesz, że interesuje Cię franczyza w tej sieci, masz szansę uzyskać cenne wiadomości i opinie. Ale w takiej sytuacji niezbędna jest duża doza wyczucia – przecież nie ma sensu być nachalnym ani przeszkadzać komuś w pracy.

Oczywiście wizyta w punktach franczyzowych to za mało. Musisz też poświęcić trochę  czasu, by sprawdzić w Internecie artykuły na temat Twoich potencjalnych partnerów. Warto skorzystać z pracy dziennikarzy, żeby dowiedzieć się, jakie dana firma notuje wyniki w ostatnich latach, czy planuje ekspansję, jak jest oceniana przez analityków itd. Ale pamiętaj, by szukać najbardziej wiarygodnych źródeł, jak główne  dzienniki w kraju czy magazyny skierowane specjalnie do przedsiębiorców – choćby  „Puls Biznesu” czy „Forbes”. Nie zawierzaj hejtowi i nieuargumentowanym opiniom.
Możesz sprawdzić oceny, jakie wystawiają internauci na Facebooku czy innych portalach, ale pamiętaj, że przysłowiowa liczba gwiazdek oddaje tylko skrawek rzeczywistości. Jak  wiadomo, niezadowolony klient bardzo często jest skłonny wystawić ocenę w Internecie, podczas gdy wielu zadowolonych zachowa opinię dla siebie. 

 

Jak rozpoznać solidnego franczyzodawcę?

Zastanówmy się jeszcze na jakie inne informacje o franczyzodawcy trzeba zwrócić uwagę, kiedy oceniamy jego wady i zalety wybierając franczyzę. Warto sobie zadać następujące pytania: 

  1. Czy sieć ma rozpoznawalną markę w Polsce i za granicą
  2. Czy cieszy się pozytywnym wizerunkiem? 
  3. Czy sieć wyznacza standardy w swojej branży, czy jest traktowana przez klientów i konkurencję jako pozytywny punkt odniesienia? 
  4. Czy należy do Polskiej Organizacji Franczyzodawców (zrzeszającej firmy dotrzymujące najwyższych standardów)? 
  5. Czy sieć wyróżnia się na rynku? Czy proponuje coś, czego brakuje konkurencji?
  6. Na ile oferowane produkty i usługi są niezbędne, a na ile można na nich oszczędzać?  Innymi słowy – czy w okresie gorszej koniunktury klienci mogą przestać odwiedzać daną sieć? 
  7. Czy w ofercie sieci znajdują się produkty i usługi wysokomarżowe, które generują duże zyski? 
  8. Czy sieć oferuje dostatecznie szeroki wachlarz produktów i usług, by osiągnąć stabilne zyski? (Wyobraźmy sobie, że ktoś oferuje tylko i wyłącznie frytki – czy ma większe  szanse powodzenia niż firma, która proponuje frytki z różnymi dodatkami i napoje?)
  9. Czy sieć kieruje swoje usługi do wystarczająco szerokiej grupy klientów, by mogła się bezpiecznie rozwijać? (Wyobraźmy sobie, że sklep z biżuterią oferuje tylko najbardziej ekskluzywne produkty – czy nie napotka bariery w rozwoju, licząc wyłącznie  na najzamożniejszych klientów?) 
  10. Czy sieć działa dłużej niż 10 lat
  11. Czy ma więcej niż 10 punktów w Polsce
  12. Czy ma powyżej 100 punktów na świecie? Czy przekroczyła barierę 1000 punktów?
  13. Czy sieć dysponuje solidną podstawą kapitałową?  
  14. Czy ma dużą siłę przetargową? Czy ma wynegocjowane korzystne umowy ramowe z dostawcami i podwykonawcami
  15. Czy sieć oferuje franczyzobiorcom rozbudowany cykl szkoleń? Czy trwają one więcej niż tydzień? 
  16. Czy franczyzodawca prowadzi szkolenia również po otwarciu punktu, dając okazję do aktualizacji i poszerzenia wiedzy oraz umiejętności
  17. Czy poza szkoleniami dla właścicieli punktów są też szkolenia dla pozostałych pracowników

 

Pozytywna odpowiedź na każde z tych pytań jest dobrym prognostykiem – świadczy o tym, że sieć ma solidne podstawy, jest poprawnie zarządza na, a jej koncept biznesowy się sprawdza. Oczywiście sukces można odnieść również w sieci, która działa od niedawna i ma niewiele punktów. Taki partner jest jednak  niewiadomą, więc z tym większą uwagą trzeba się przyjrzeć jakości konceptu i planom sieci. Jeśli oferowane produkty czy usługi wpasowują się w niszę na rynku i wyprzedzają konkurencję, to istnieją szanse powodzenia. Wtedy jednak wiele zależy od szczęścia czy takich czynników jak jakość zarządzania siecią i trudno przewidzieć, jak sytuacja się rozwinie.

 

Porozmawiajmy o franczyzie

Chciałbyś dowiedzieć się więcej o tym jak działa sieć franczyzowa MBE, jakie są wymagania i zasady współpracy?

Sprawdź nasze nadchodzące wydarzenia - możesz porozmawiać z nami online, dołączyć do webinaru lub spotkać się z nami osobiście. Opowiemy Ci na czym polega sekret sukcesu franczyzy. Poznasz jej zalety, ale też wady, jakimi jest obciążona.

Wszystko po to, by ułatwić Ci świadomą odpowiedź na pytanie: czy franczyza to biznes dla mnie?

 

SPRAWDŹ NACHODZĄCE WYDARZENIA

 


 

Przeczytaj również

MBE Poland Sp. z o.o. • ul.Domaniewska 39A • 02-672 Warszawa • KRS: 0000470144 • NIP: PL5252560416 • REGON: 146805288 • Tel. +48 22 208 29 75 • biuro@mbe.pl
Mail Boxes Etc./Punkty obsługi MBE są prowadzone na własny rachunek i ryzyko przez niezależnych operatorów - franczyzobiorców, którzy działają na mocy umowy franczyzowej pod marką MBE. Za pośrednictwem swojej sieci franczyzobiorców, Mail Boxes Etc. świadczy usługi dla firm i osób prywatnych. Logistyka i usługi kurierskie stanowią główny przedmiot działaności MBE - które MBE realizuje na rzecz franczyzobiorców poprzez umowy zawarte z głównymi krajowymi i międzynarodowymi firmami kurierskimi - wraz innymi usługami graficznymi i poligraficznymi - realizowanymi bezpośrednio lub na podstawie umów zawartych z dużymi firmami drukarskimi. Usługi promocji dla biznesu i klientów indywidualnych świadczone są w ramach działalności gospodarczej sieci partnerów każdego z franczyzobiorców MBE, poprzez Punkt obsługi lub poza nim ("farming"). Każdy partner franczyzowy jest umownie zobowiązany do wykonywania wspomnianych usług. Mail Boxes Etc. i MBE stanowią zarejestrowane znaki towarowe używane za wyłączną zgodą MBE Wordwide S.p.A (wszelkie prawa do znaków towarowych są zastrzeżone). Usługi oferowane przez poszczególne punkty obsługi MBE mogą się różnić w zależności od lokalizacji. Materiały dostępne na tej stronie internetowej, zawarte tutaj informacje oraz wszelkie inne odpowiednie powiązane dane, nie podlegają w żaden sposób kopiowaniu, rozpowszechnianiu, modyfikowaniu, odtwarzaniu, powielaniu, pobieraniu lub udostępnianiu podmiotom trzecim, bez uprzedniej zgody wyrażonej w formie pisemnej. Nie odpowiadamy za nieuprawnione użycie lub wykorzystanie materiałów udostępnionych na tej stronie internetowej, jak również informacji lub danych tutaj zawartych .